Dwubiegunowość, dwoistość, spojrzenie z dwóch, często odmiennych perspektyw. Mrok zderzony z delikatnością, wewnętrzna walka, rywalizacja intensywności i błogości - pięknie te kontrasty oddają w swojej sztuce Bipolar Architecture. Zawieszeni pomiędzy Berlinem i Stambułem grają ambitnie, z pomysłem i dbają o to, by nieustannie się rozwijać. O zespołowych pomysłach i planach opowiedział mi lider, wokalista i gitarzysta grupy, Sarp Keski
Porozmawialiśmy o tym, jak to jest być pomiędzy - zarówno z artystycznego, jak i czysto codziennego punktu widzenia, o tym, co napędza do działania, o kompleksowym spojrzeniu na muzykę, o rozwoju, o marzeniach.
(English version below)
Między Uchem A Mózgiem: Jak się czujesz będąc gdzieś pomiędzy?
Sarp Keski: Całkiem dobrze. Czasem jest trochę ciężko, trudno się odnaleźć, innym razem wszystko układa się pomyślnie. Jak zawsze chodzi o to, by znaleźć równowagę między codziennością, a tym, co sprawia, że energii nie brakuje. Poza tymi zwyczajnymi sprawami mam na szczęście muzykę...
MUAM: Czasem ma się wrażenie, że życie jest taką sinusoidą ze skrajnymi stanami emocjonalnymi, prawda? Szczególnie, gdy oddzieli się rzeczywistość od świata cyfrowego...
Sarp: Dla mnie to jest bardziej poszukiwanie równowagi między rzeczywistością i sferą muzyczną, czyli czasem, który spędzam na scenie i zwyczajnym życiem, pracą. Różnica między tymi obszarami życia jest ogromna, to emocjonalna karuzela. Świat online jest w sumie w porządku, bo np. dzięki temu możemy rozmawiać będąc daleko od siebie.
MUAM: Masz rację. Zapytałam Cię o to, bo ta przestrzeń "pomiędzy" jest tym, co przede wszystkim przychodzi mi do głowy, gdy słucham Bipolar Architecture. Mam tu na myśli całokształt, na który składa się muzyka, teksty, przesłanie...
Sarp: Jak najbardziej. Wypadkową i punktem wspólnym są tutaj emocje - te stany wzlotów i upadków, które trzeba jakoś zrównoważyć, przetrwać i przejść przez te wszystkie eksplozje uczuć.
MUAM: Rozumiem. Muzycznie jesteście też na gatunkowym pograniczu, któremu chyba najbliżej do post-metalu, choć wpływów jest tu znacznie więcej...
Sarp: Gdy gramy szybko, najbliżej nam do black metalu, ale jak najbardziej są tu także te niespieszne, spokojniejsze, post-rockowe momenty - utwory oddają nasze emocje. Piszę zawsze z serca, o tym, co tkwi głęboko we mnie, uwalniam te skrywane emocje. Utwory są zwykle oparte o moje przeżycia i dowiadczenia i zmiany nastroju, które mi towarzyszą.
MUAM: "Metaphysicize" to drugi album Bipolar Architecture, prawda? Jak Ci się go pisało? Było łatwiej niż w przypadku debiutu, czy wręcz przeciwnie?
Sarp: Właściwie podobnie. Nie chcę powiedzieć, że przyszło mi to łatwo, ale naprawdę lubię to robić, więc tworzenie muzyki jest po prostu czystą przyjemnością. Gdy siedzę z gitarą i piszę, jestem naprawdę szczęśliwy. Nie mam tego kłopotu, że muszę się motywować do pisania, czy zgłębiania danego tematu. Tworzę praktycznie wszędzie, pomysły przychodzą mi do głowy gdy gdzieś idę, piosenki rodzą się w mojej głowie. Nie zmuszam się, by coś wymyślić, po prostu porządkuję te myśli i nadaję im kształt. To dla mnie sposób na to, by uwolnić głęboko skrywane emocje, które czekają na moment, by się wydostać. Staram się ukształtować je w coś kreatywnego.
Pod kątem produkcyjnym było mi trochę łatwiej tym razem, bo dołączył do nas perkusista Fatih Kanık. Mamy bardzo podobne spojrzenie na brzmienie, rozumiemy się bez słów, wyczuwamy wzajemnie, czego dany utwór, dany fragment potrzebuje.
MUAM: Brzmi jak idealne dopasowanie. Wpadł Ci do głowy jakiś fajny pomysł np. dziś?
Sarp: Dziś akurat nie, ale w ostatnich dniach chodzę na długie spacery i słucham tego, co już napisaliśmy, tych pomysłów, które są gotowe w 70-80%. Znajdą się na nowej płycie. Słucham ich raz za razem i rozważam, czy są już wystarczająco dobre, czy może czegoś w nich nie zmienić, by były jeszcze lepsze. Tym razem w proces pisania zaangażowali się też nasz basista i gitarzysta, rozmawiamy o tych piosenkach praktycznie codziennie...
MUAM: To wróćmy do "Metaphysicize" - bardzo podoba mi się pomysł na tę płytę, sam tytuł, opowieść. Powiesz więcej o tych piosenkach i idei, która towarzyszyła powstawaniu tej płyty?
Sarp: Lubię nazwy pełne energii, a ta jest bardzo unikalna. Pisząc ten materiał dużo rozważałem, myślałem o metafizyce. Pierwszy album nosił tytuł "Depressionland" ( w luźnym tłumaczeniu - kraina depresji) i w istocie był bardzo mroczny, depresyjny, choć było tam kilka nut pełnych nadziei. To odzwierciedlenie życia - ta ciągła walka mroku i nadziei, bardzo mi bliska w tamtym okresie.
Drugi album jest nie tylko odbiciem tego, co czuję, ale też poszukiwaniem pomysłu na to, jak poradzić sobie z emocjami. Odczuwam stany depresyjne bardzo często, ale też staram się jakoś sobie z nimi radzić, np. zmieniając emocje w coś kreatywnego, pozytywnego. To czerpanie mocy z własnych zasobów energetycznych, poznawanie siebie samego coraz lepiej, by umieć radzić sobie z różnymi stanami. Gdy odkrywa się siebie samego, można dowiedzieć się więcej o otaczającym świecie, więcej zrozumieć. To podróż, która prowadzi bardzo głęboko. Jest wymagająca, ale warta wysiłku.
Pod kątem muzycznym ten album też jest rozwojem w obranym przez nas kierunku. Partie perkusji są ciekawsze, dokładniejsze, melodie bardziej dopracowane, muzyce towarzyszy ciekawsza oprawa graficzna, a dzięki współpracy z Pelagic Records może usłyszeć nas więcej osób. To ogromna wartość.
MUAM: Rozumiem, to kolejny ważny i konkretny etap w rozwoju. Słuchając Bipolar Architecture często myślę też o tym dualizmie w funkcjonowaniu pomiędzy Berlinem i Stambułem, między Niemcami i Turcją...
Sarp: Często rozmawiam o tym z żoną. Jest Niemką, ale bardzo lubi Stambuł, bardzo jej się tam podoba. Ja cenię oba te miasta, każde z nich ma swoje plusy i minusy. Większość życia spędziłem w Stambule, w Berlinie jestem od 5 lat. Stambuł to piękne miasto, ale bardzo stresujące, a gdy chcesz rozwijać się artystycznie, nie ma zbyt wielu możliwości ku temu, w przeciwieństwie do Niemiec. Jestem trochę zmęczony Turcją. Berlin jest miastem wolności, miejscem otwartym, przyjaznym, stwarzającym wiele możliwości. Ludzie są tu inni, bardziej otwarci. Dlatego czuję się tu dobrze. Oczywiście, jak wszędzie są też różne sprawy, których chciałoby się uniknąć i od nich uciec. Jak zawsze trzeba szukać tej równowagi...
MUAM: Wiesz, tu jest trochę podobnie. Życie w Polsce jest męczące i stresujące, dlatego też gdy ucieknie się na jakiś czas gdzieś dalej, by zmienić otoczenie, powrót jest później bardzo bolesny. Gdy wracam do Polski po pobycie zagranicą powracają te depresyjne myśli i potrzeba ucieczki z powrotem tam, gdzie czujesz się bardziej wolnym....
Sarp: No właśnie... Podobnie jest jak jadę do Stambułu. Wybieram się tam, by zobaczyć się z mamą i przyjaciółmi na kilka dni. Zwykle jest bardzo miło, ale po dwóch tygodniach masz już ochotę ruszyć dalej, bo zaczynasz czuć ten niepokój. Wtedy upewniam się, że przeprowadzka do Niemiec była właściwą decyzją.
MUAM: "Metaphysicize" to z jednej strony bardzo uniwersalny album, ale też bardzo osobisty. Np. "Death Of An Architect" jest zadedykowany bliskiej osobie. Powiesz coś więcej?
Sarp: To prawda. Zadedykowałem ten utwór ojcu, który zmarł 10 lat temu. Był dla mnie ogromnym wsparciem, podczas gdy w Turcji rodzice przeważnie próbują odwieść dzieci od sztuki, bo chcą, byśmy mieli za co żyć. Przyjechałem do Niemiec, bo w Turcji nie ma przestrzeni dla sztuki, ne ma żadnego wsparcia i trudno się muzycznie rozwijać. Ministerstwo kultury zupełnie nie wspiera muzyki, dlatego też nie ma szans zbudować jakiejś konkretnej sceny muzycznej. Są tylko drobne inicjatywy oddolne. Pomimo tych okoliczności mój ojciec bardzo we mnie wierzył i powtarzał, że nadejdzie dzień, gdy coś osiągnę..
Gdzieś w środku zawsze tliła się we mnie ta pasja i wiedziałem, że muszę podążać muzyczną ścieżką. Ten utwór też był gdzieś we mnie. Przypadek sprawił, że gdy zaczął nabierać kształtów, był w stanie utożsamić się z nim także nasz perkusista, który stracił ojca w czasie pandemii z powodu koronawirusa. W podobnym czasie zmarł też tata naszego gitarzysty... Dlatego też po kilku latach te emocje wróciły bardzo silnie także do mnie i napisałem ten utwór. Gdy gramy go na koncertach, czujemy że dzieje się coś szczególnego, towarzyszy nam to wyjątkowe napięcie...
MUAM: W jednym z utworów zaśpiewałeś po turecku. Co Cię skłoniło? Czy ten utwór też jest szczególny?
Sarp: Zaśpiewałem po turecku w Kaygı, bo poczułem, że tutaj będzie to pasowało. Zwykle nie jestem przekonany, ale tym razem postanowiłem spróbować. Ojczysty język to ten, który czujesz najsilniej, ale też najtrudniejszy, bo trudniej zdecydować, czy tekst jest wystarczająco poetycki. Kaygı oznacza lęk. Ostatecznie jest to jeden z moich ulubionych utworów.
MUAM: Mi też się podoba. Tak naprawdę cały album jest bardzo spójny, lubię go słuchać w całości.
Sarp: Pracowaliśmy nad każdym detalem, bardzo zależało nam, by iść do przodu. Nagrywanie partii gitar zajmuje mi bardzo dużo czasu, bo sprawdzam każdy drobny szczegół. Poprawiam w nieskończoność, aż poczuję, że to co miałem w głowie udało się przełożyć na dźwięki. Nasz perkusista ma bardzo podobnie, też dopracowuje każde uderzenie...
MUAM: To się nazywa perfekcjonizm. Jak myślisz, to dobra, czy zła cecha?
Sarp: Przeważnie to dobra cecha, ale trzeba być bardzo uważnym, by nie przegiąć. Z perfekcjonizmem wiąże się też większy lęk i niebezpieczeństwo utraty radości z działania. Trzeba wiedzieć kiedy powiedzieć stop.
MUAM: Wspomniałeś, że twój tata był dla Ciebie wielkim autorytetem. Ktoś jeszcze silnie wpłynął na twój muzyczny rozwój?
Sarp: Był dla mnie ogromnym wsparciem. Ciężko powiedzieć kto jeszcze - w Turcji miałem przez ponad 15 lat zespół death metalowy, nazywaliśmy się Heretic Soul. Zagraliśmy na kilku europejskich festiwalach, ale przestaliśmy się rozwijać, dlatego też zakończyliśmy działalność. Takie jest życie. Przyjaciele, z którymi grałem w zespole mieli ogromny wpływ na mój muzyczny rozwój. Motywowali mnie, rośliśmy razem jako zespół. Znamy się od czasów szkolnych. Zdecydowanie mieli na mnie wpływ - w końcu zaczynaliśmy wspólnie muzyczną podróż.
MUAM: A pod kątem artystów - był jakiś zespół, który miał na Ciebie wpływ?
Sarp: Po śmierci ojca przestałem na kilka lat słuchać death metalu. Zwróciłem się ku post-rockowi, odkrywałem różne nisze tej muzyki. Bardzo spodobali mi się Deafheaven, Oathbreaker, Russian Circles, ale także różne nietypowe odmiany metalu jak deathcore, melodyjny black metal. Poczułem, że to dobry moment, by zrobić coś nietypowego, spróbować innej estetyki, ale wiernej emocjom.
MUAM: Bipolar Architecture narodził się około 2020 roku, mniej więcej gdy wybuchła pandemia, prawda?
Sarp: Tak, pomysł krążył mi po głowie już wcześniej, ale zaczęło się wszystko kształtować pod koniec 2019 roku. Pięć miesięcy później zaczęła się pandemia. Tak się złożyło, że był to idealny czas, by zacząć tworzyć. Co innego mógłbym robić, jak nie miałem zespołu i nie mogłem pojechać w trasę? Zacząłem pisać muzykę. "Depressionland" oddaje ten czas w pełni. Poza tym, choć może tego nie widać, to mam skłonności depresyjne. To siedzi we mnie...
To była dobra okazja, by te emocje uwolnić. Udało mi się znaleźć dofinansowanie na wydanie tej płyty. Podpisaliśmy kontrakt z belgijską wytwórnią Dunk. Później poznaliśmy Robina i Anę z Pelagic Records, którzy wpadli nas posłuchać. Pierwszy album im się spodobał, zaufali nam i oto jesteśmy.
MUAM: Wyprzedziłeś moje następne pytanie, które dotyczyło początków współpracy z Pelagic Records.
Sarp: Gdy nawiązujesz kontakt z dobrą wytwórnią, chcą sprawdzić, czy jesteś gotowy na współpracę. Nie byliśmy gotowi - nasze koncerty były ledwie ułamkiem tego, czego mogłaś doświadczyć choćby w Berlinie, ale Robin i Ana wyczuli nić porozumienia i nam zaufali. Są bardzo otwarci i pomocni, dlatego staramy się być coraz lepsi i dawać z siebie maksimum.
Postrzegamy muzykę podobnie pod kątem brzmienia, produkcji, aspektu wizualnego. Dla mnie to idealne miejsce. Wytwórnia, która dba o artystę i opiekuje się nim jest znacznie cenniejsza niż wielkie firmy, które mają setki zespołów i wielu z nich nawet nie znają. Bardzo cenię artystów, których wydaje Pelagic, jestem fanem wielu z nich.
MUAM: Zdecydowanie się zgadzam! Powiedz coś więcej o tym obrazie za Tobą. Jest bardzo ciekawy... To Twoje dzieło?
Sarp: Nie, kupiłem go. Stwierdziłem, że świetnie będzie pasował na ścianę. To nie jest jakieś wielkie dzieło, ale bardzo ładne. Jest mroczne, ale jest w nim głębia. Nie jestem dobry w rysowaniu, ale mój tata był malarzem. Tworzył wielkie kolorowe dzieła, pełne szczegółów. Nie byłbym w stanie czegoś takiego namalować...
MUAM: Ale tworzysz pejzaże poprzez dźwięki...
Sarp: Tak, w tej formie czuję się zdecydowanie bardziej komfortowo :)
MUAM: O czym marzysz jako muzyk?
Sarp: Mam nadzieję, że nowa płyta Bipolar Architecture będzie kolejnym krokiem naprzód w rozwoju, podobnie jak druga płyta była postępem w stosunku do debiutu. Mam nadzieję, że dotrzemy do większej grupy słuchaczy, zagramy na większych festiwalach, zagramy więcej koncertów, że więcej osób o nas usłyszy. Z drugiej strony nie chciałbym zmieniać atmosfery naszej muzyki, bo czujemy, że to jest właściwy kierunek. Chcemy małymi krokami iść tą drogą. Dodamy trochę piosenkowości, może trochę czystych wokali, bo zarówno nasz basista Niklas jak i gitarzysta Stefanos, świetnie śpiewają. Może ludziom się to nie spodoba, ale takie jest życie, musimy próbować robić coś nowego i się rozwijać.
MUAM: A jest jakieś miejsce, w którym chciałbyś zagrać? Jakaś nietypowa lokalizacja?
Sarp: Jest kilka fajnych festiwali jak ArcTanGent w Anglii, gdzie nie daliśmy rady zagrać w zeszłym roku. Może uda się w tym, oby. Skupia fantastyczne zespoły. Patrząc bardziej komercyjnie oczywiście świetnie byłoby zagrać kiedyś na takich imprezach jak Hellfest czy Graspop, ale może nie teraz. Patrzymy w przyszłość z optymizmem i wiarą w to, że wszystko jest możliwe. Jeśli tylko wszyscy członkowe zespołu są oddani wspólnemu celowi i chcą się rozwijać, dopasowują swoje plany zawodowo-życiowe tak, by stworzyć przestrzeń dla rozwoju zespołu, wszystko jest możliwe.
MUAM: To prawda. A możesz już rzucić światełko na to, o czym będzie następny album Bipolar Architecture?
Sarp: Będzie się nieco różnił od "Metaphysicize", będzie bardziej progresywny, będą czyste wokale, możliwe że trzech z nas będzie śpiewać - ja, Stefanos i Niklas. Oczywiście zostaną ciężary i intensywność, bo nadal czujemy ten mrok i nie będziemy udawać, że jest inaczej. Zawsze wszystko ostatecznie sprowadza się do naszych emocji i doświadczeń - spotkań z ludźmi, rozmów, refleksji. To zawsze jest materiał do tekstów, a poprzedni rok był dla mnie bardzo intensywnym czasem...
MUAM: Czy idąć np. na długi spacer przyglądasz się ludziom? Czerpiesz inspiracje z tych codziennych drobnych zdarzeń?
Sarp: Czasem staram się nie przypatrywać, ale tak, w większości obserwuję. Staram się różne zachowania odnieść do moich doświadczeń, wyciągać wnioski...
MUAM: Ludzkie zachowanie to gigantyczna kopalnia inspiracji...
Sarp: Tak, każdy człowiek jest inny, ale w gruncie rzeczy wszyscy jesteśmy podobni. Jeśli będę w stanie zrozumieć siebie samego, będę miał wystarczająco empatii by zrozumieć różne reakcje ludzi. Są tak naprawdę bardzo podobne. Oczywiście, różnimy się zainteresowaniami i potrzebami, ale to, co czyni nas ludźmi jest dla nas wspólne. Wnikliwa obserwacja pozwala wiele zrozumieć i wiele się nauczyć.
MUAM: Oczywiście. A co myślisz o nowych technologiach w muzyce?
Sarp: Mogą przynieść wiele korzyści, np. gdy miksujesz album i dokładnie wiesz, czego chcesz, możesz osiągnąć zamierzony efekt znacznie szybciej, ale z drugiej strony, np. pod kątem politycznym te nowe technologie są niepokojące - mogą przynieść korzyść tylko tym, co mają kontrolę, władzę. Mogą być pomocne z punktu widzenia nauki czy ochrony zdrowia. Tak naprawdę każde zagadnienie jest inne. Pod kątem pisania muzyki to zdecydowanie nie jest dobry kierunek, bo na pewno nie wyrazi w pełni tych emocji, które tkwią w człowieku w środku...
MUAM: Sztuczna inteligencja pozbawiona jest emocji. Może bardzo łatwo wygenerować informacje, niekoniecznie zgodne z prawdą, które trzeba bardzo dokładnie weryfikować. Nie ufam im :)
Sarp: Tak, zawsze patrzę na to z politycznej perspektywy - to doskonałe narzędzie do wprowadzania w błąd, ogłupiania. Ostatecznie będzie w rękach tych, którzy mają władzę, co oznacza większą korupcję i więcej oszustw. Jeśli byłoby w rękach dobrych ludzi, świat stałby się idealny. Byłaby to bardzo przydatna technologia, ale niestety tak nie będzie...
MUAM: Pełna zgoda. Wróćmy do tego, co prawdziwe. Macie jakieś plany na trasę w tym roku?
Sarp: Tak, planujemy trasę na sierpień, głównie w Europie, sporo koncertów w Niemczech, zagramy prawdopodobnie z zespołami z naszej wytwórni. Niedługo będzie ogłoszona, jeszcze nie mogę za dużo powiedzieć. Chcemy odwiedzić miejsca, w których graliśmy już, ale też zawitać do nowych lokalizacji.
MUAM: Pomyślcie też o Polsce :)
Sarp: No tak, poprzednio nie dojechaliśmy do Krakowa z powodu powodzi. Polska jest blisko, więc jak najbardziej jest taka opcja...
MUAM: W Krakowie się nie spotkaliśmy, ale ostatecznie udało wam się dotrzeć do Polski na festiwal. Zagraliście wcześniej w Wałbrzychu na Metal Mine. Jak było?
Sarp: Miło, a jednocześnie trochę dziwnie, bo dominował black metal. Czuliśmy się trochę nie do końca na miejscu, choć oczywiście w naszej muzyce są też elementy black metalu. Gramy trochę bardziej melodyjnie, nie czerpiemy wyłącznie z klasyki gatunku. Grało tu kilka naprawdę ciekawych zespołów, ale wśród publiczności było dużo ortodoksyjnych fanów. Ale takie są uroki festiwali :)
MUAM: Wiesz, Polska black-metalem stoi. To chyba najpopularniejsza odmiana ekstremalnego grania u nas... I jak najbardziej rozumiem jak się czułeś :) Mieliście jeszcze jakieś dziwne, nietypowe doświadczenia podczas tej trasy?
Sarp: Nie, w trakcie trasy z The Ocean wszystko szło gładko. Na każdym z koncertów mieliśmy publiczność, która była szczerze zainteresowana naszą muzyką. To nie byli ludzie, którzy z zasady odpuszczają występy supportów i idą tylko na koncert gwiazdy. Chcieli też poznać naszą muzykę, byli ciekawi, otwarci. Dobrze nam się grało, atmosfera była bardzo przyjazna. Z każdym koncertem było coraz lepiej, czuliśmy się coraz pewniej. Dobrze się razem czuliśmy i po pierwszej wrześniowej trasie chłopaki zabrali nas też w drugą część podróży w grudniu i styczniu.
MUAM: Opowiedz proszę jeszcze o wizualizacjach, które towarzyszą wam podczas występów.
Sarp: Wspomniałem o swoich tureckich przyjaciołach, z którymi tworzyłem zespół przez ponad 20 lat. Jeden z nich pomógł mi przy tych wizualizacjach przed naszym koncertem w Stambule. Gdy dowiedziałem się, że będziemy mieli do dyspozycji ekran, pomyślałem, ze warto zrobić z niego użytek. To było wyzwanie, bo mieliśmy tylko dzień na realizację tego pomysłu. Mój wieloletni przyjaciel jest bardzo mądrym, kreatywnym i piekielnie utalentowanym gościem - zrealizował cały projekt w ciągu jednej nocy i stworzył imponujące ilustracje, które staramy się wyświetlać podczas naszych koncertów wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Zmieniają atmosferę występu, niosą większe spektrum emocji...
MUAM: To imponujące! Bardzo mi się podobały, pomogły zrozumieć też przesłanie płynące z waszej muzyki.
Sarp: Myślę, że dzięki nim ta więź jest silniejsza. Lubię je oglądać, gdy gram...
MUAM: Czyli dlatego grasz czasami tyłem do publiczności (śmiech)
Sarp: Czasem tak (śmiech), ale oczywiście też dlatego, by nasz perkusista nie czuł się osamotniony tam z tyłu
MUAM: A co czujesz, stojąc już na tej scenie i patrząc na publiczność, która Cię słucha i chłonie to, co prezentujesz?
Sarp: Jestem wtedy szczęśliwy i spełniony. Właśnie o tych chwilach marzysz, gdy piszesz piosenki. Nawet jeśli będziesz opowiadać i podkreślać, jak świetny jest twój zespół, nie będzie miało to żadnego sensu i znaczenia, jeśli nie obroni się na żywo. Liczysz się dopiero wtedy, gdy koncertowe doświadczenie jest naprawdę wartościowe. Dla mnie najważniejsze jest to porozumienie, które artysta dzieli z odbiorcą podczas występu. Właśnie dla tych emocji robi się to wszystko...
MUAM: W takim razie życzę Ci, by takich chwil, w których buduje się porozumienie było jak najwięcej. Zarówno na koncertach, jak i w trakcie pracy nad nowym albumem. Nie mogę się doczekać, by go usłyszeć. Dziękuję Ci bardzo za wspólny czas, to była czysta przyjemność!
Sarp: Mnie również było bardzo miło! Dzięki i do zobaczenia :)
"Metaphysicize" ukazała się 2 lutego 2024 roku nakładem Pelagic Records.
Albumu możecie posłuchać tu: https://bipolararchitecture.bandcamp.com/album/metaphysicize
Zdjęcia towarzyszące zapisowi rozmowy pochodzą z koncertu Bipolar Architecture, który odbył się w Berlinie, w Kesselhaus, 11.01.2025 roku
ENGLISH VERSION
Bipolarity, duality, the look from two often very different perspectives. Darkness versus smothness, inner fight, intensity contra pure bliss - Bipolar Architecture explain those contrasts in their art so well. Living in between Berlin and Istanbul they play with passion and engagement, taking care of every detail and constant development. The guitarist, vocalist and founder of the band, Sarp Keski, was the one who told me about the idea for the band's concept.
We've talked a lot about living in between - artistically and on a daily basis, the emotional rollercoasters, the energy and will to go further and the complex view on music, progress and dreams.
Między Uchem A Mózgiem: How do you feel somewhere in between?
Sarp Keski: Nowadays it’s ok. Of course, sometimes it’s hard, but there's also time when everything’s going well. You always need to find the ballance between the daily life and the things that give you energy. It’s always about this mostly. Thankfully there's music beyond the daily basis...
MUAM: Sometimes life's an emotional rollercoaster with the sinusoidal states, right? Especially when you separate reality from the online world...
Sarp: For me this ballance is mostly necessary between the reality and the music world - this time you are on stage and the daily work. There's a huge difference between them. This is like an emotional rollercoaster actually. The digital world is quite ok for me, if you can talk like today being far away from each other for example. You can have this connection.
MUAM: That’s true. I’ve asked about this state of being in between in life and in art due to your music, which is also somewhere in between. I mean in case of genres, as well as the name and message of the band.
Sarp: Sure, that’s also, but it’s mostly about like the emotions, the peaks and downs and the need to ballance and live through all the feelings and emotional explosions.
MUAM: I see. Musically speaking you're also in between genres, it’s not only post-metal but much more...
Sarp: Sometimes we play very fast, so it's like black metal, but there are some post-rock moments, really slow and calm - these songs are a reflection about us. I write directly from my inner self, I feel the need to take emotions out of me. Looking on the message it’s also dependent strongly on the feelings and experience. The songs reflect the mood switches.
MUAM: "Metaphysicize" is your second album, am I right? How was it to write it? Was it difficult or maybe easier? Did you feel a kind of second album syndrome?
Sarp: It’s the same actually. I don’t want to say it was easy, but I really like to do it, so it’s a pleasure to be able to create music. These are the happiest times of my life, when I’m sitting with my guitar and try to compose something. I don’t have this problem with motivating myself to write, or consider a topic. I write everywhere I go, while taking a long walk, going somewhere - songs come to my mind and wait to be shaped into notes, beacuse there are these feelings I want to get rid of. They are always there, they just need to be shaped into somthing creative, more positive.
Productionwise, it was actually easier for me, because our drummer, Fatih Kanık, joined before the second album. Our minds are very similar. When I write something and send him, he just knows what to do with it, what feeling I want to express and it does not take so long to write.
MUAM: That’s great to hear! Seems like a perfect match 😊 Did you write something today?
Sarp:actually no, but on an everyday basis I take long walks and listen to what I’ve already written, the ideas, like 70-80 per cent of the songs, of the new album. I’m listening again and again and wondering is it good enough and how I can make them better… All bandmembers want to contribute in the writing process, so there's a lot of ideas. We actually talk every day about this…
MUAM: Coming back to the second album, I really admire the title „Metaphysicize” and the whole idea… Please tell me more about the story...
Sarp: I like the powerful names and this one is kind of unique. While writing this album I was thinking a lot about the metaphysics world. The first album was called "Depressionland" and it was actually very dark, depressive, but still had the lighter parts, as usual. It resembles life – darkness and hope, as well as my state of mind in that time…
The second album is more like „what can you do with these things” - you might be depressed for a long time – I am, mostly, but there’s the point what to do with these feelings, how to cope with them.
How can we turn them into something more creative, positive.
Metaphysicize is like using your own power, knowing yourself better, to be able to fight the emotional stated. It’s not like heavy metaphysical power, but if you know yourself really good, you can do lots of things, understand the environmnet what surrounds you, the experience and the observations. It's a deep, demanding journey.
Musically it's a progress in the right direction. Drums are more detailed, melodies are more intriguing, there are very nice visuals and more people can hear us thanks to Pelagic Records. It means a lot.
MUAM: Definitely it's a progress. Listening to you I'm often wondering also about this duality between Germany and Turkey, Berlin and Istanbul...
Sarp: It’s also a very good question that we discuss often with my wife beacuse she’s German. She really likes Istanbul and Turkey, I like both parts of the world with the ups and downs of course - every place has them. I lived most of my life in Istanbul, I’m in Berlin for the last 5 years. Istanbul is very authentic and a very nice city, but it’s also stressful to live there, if you are into culture and art – you don’t have much opportunities to be an artist, like here in Germany. I'm quite tired of Turkey. Berlin is a very free, open city. There are lots of opportunities. People are different here, there are of course different opportunities and problems, I’ve run away from a few things in Turkey, but here there are also ones I’d like to leave behind. The point is to find the ballance…
MUAM: I definitely agree. Same here. Poland can be also stressful and tiring. That's why I enjoy going abroad for a while to change the environment, I love Berlin and the free, open atmosphere there… And yeah, after coming back to Poland I feel kind of depressed again, it seems strange to be there then… So yeah, the ballance...
Sarp: It's the same with Istanbul…I’m going for a few days to see my mum and my friends. It’s very nice, but after 2 weeks you want to escape, you start to feel this pressure again and you feel travelling to Germany was the right idea…
MUAM: Metaphysicize is universal, but also a personal record, rgiht? I’ve noticed a few hints there, like in the „Death Of an Architect”, there’s a dedication to someone important.
Sarp: True, the song is dedicated to my father, who died 10 years ago. You know, in Turkey families do not want their kids to make music – they want us to survive, so I came like here, because there were no opportunities to develop as a musician. There’s no suport from the Minister of Culture or the governemnt…There’s even no music scene there despite something underground, but with no support. With these circumstances my father was different, he was very supportive. He trusted me and believed in me. He told me you’ll do something good one day… I felt something intense, I kind of knew I need to follow this musical path.
This song was hidden deep in my heart until one day when I decided to write it, but it was also a coincidence when I met the drummer – he also lost his father in pandemic times, because of covid. At that time our guitarist also lost his father, so the song was like fit for everyone…. After some years you go on and this feeling came back immidiately. So we arranged this song and everyone could relate deeply to the feelings. When we play it on stage there’s a different atmosphere, you know sth intense is going on.
MUAM: In one song you've used your national language to sing in. Is this one also important on a personal level?
Sarp: Oh yeah, Kaygı. That’s also the one with intense feelings. Normally I don’t like to write lyrics in turkish, but this time a feeling came I should try to do it. If you write in your own language, it might be harder to decide if it’s poetic enough, despite the fact that it’s the felxible language and simplest and logical way to describe the feelings for me. Kaygı means anxiety. This is a general feeling I’ve been in that time in my life, it was very intense then. It’s one of my favorites.
MUAM: I enjoy it too, in fact the whole record, it’s so coherent. I like listening to it as a whole piece of art.
Sarp: We’ve worked on every detail, tried to do the best we could, make this progres. It takes so much time to record the guitars for me, because I check every little detail. When the melodies come I try to transfer into the guitar part every little part as far as I’m satisfied with it. Our drummer is the same in fact, checking every drum part.
MUAM: It’s called a perfectionism. I’m the same actually. Is it a good feature? What do you think?
Sarp: Normally it’s good but you have to be careful with it, it means more anxiety, it can destroy the feeling… You need to know where to stop.
MUAM: You mentioned your father as a first and huge authority. Who else did have an impact on you in your artistic development?
Sarp: He was my true support. Who else? Hard to say… I had a death metal band before this one in Turkey, we were playing for 15 years together… We were called Heretic Soul. We’ve played some festivals in Europe, but it was not going anywhere and we had to stop. Life happened. The friends I’ve played music with had an impact on my music development. They were my motivation in growing together as a band. We know each other since we were 15…This was a heavy influence, because we started together the musical journey.
MUAM: And in case of inspirations - any influential bands?
Sarp: After my father’s death I stopped listening to death metal, I turned so much into post rock, all kinds of it. Bands like Deafhaven, Oathbreaker, Russian Circles were the ones that moved me, but I also like odd styles of metal – I’m very into core or deathcore, melodic black metal. I thought that it might be the right moment to do sth unique, try a different style, the true emotions and thoughts.
MUAM: You’ve started Bipolar Architecture in 2020, am I right? Just along with the pandemic…
Sarp: Yeah, I had the idea earlier but it started in the end of 2019. And after 5 months the pandemic exploded. I thought it’s a perfect time then, what else could I do? I started writing music. We did not have a band and we could not tour anywhere, so I started writing this first album. It really fits the state, it was a real Depressionland. Moreover I am very depressive person in general. Despite I don’t look like, inside I am.
It was a good opportunity for me to free the emotions. I wrote this album and found a support. We signed Dunk records from Belgium. Then went in touch with Robin and Ana from Pelagic – they came and watched us. They trusted us and here we are now.
MUAM: That was actually my next question how the work with Pelagic started…
Sarp: If you are in a good label, they need to check everything if you are ready to work together. I also see the concept visually, audiowise and as a whole. Actually we were not ready then, we've played like 30-40 per cent in case of power of the show you saw in Berlin, but I think they saw further and trusted us. It’s very good here. For me it’s perfect, because it’s better to be in a label that takes care of what you do, than in a big one where they don’t even know you. I love the bands in Pelagic, I've always been a fan. Moreover Robin and Ana are very supportive people. They trust us and we try to deliver the best we can.
MUAM: I definitely agree. Tell me more about this picture behind you 😊 Did you draw it yourself?
Sarp: No, I just saw it somewhere and thought it’s perfect for the wall. It’s not something famous, but it’s a nice piece of art. It has a death metal vibe…I’m not so good at drawing, but my father was a painter… He was painting all the walls so colourful and super detailed. I could not do like him.
MUAM: You paint through music…
Sarp: Yeah, that’s ok for me. I feel comfortable here
MUAM: What are your dreams? Musically of course 😊
Sarp: Actually it’s the same. I hope we’ll progres also with this new album, like from debut to the second one. Hope we’ll try to reach more and play bigger festivals, play more shows and get heard more. I don’t want to lose the atmosphere in the music, because I like it, so I don’t want to change that much, but develop in some little directions. Maybe add some choruses, because our new best player Niklas seems to like singing, so why not then, if it really fits. Maybe people won’t like us, but that’s life, we need to try.
MUAM: Is there any place you’d like to go and play? Somewhere unique, strange?
Sarp: There are really nice festivals of course, like ArcTanGent in England, where we could not play last year, there are lots of post bands, it’s really nice. If considering mainstream of course we would like to play Hellfest or Graspop, these are of course dreams. We always dream big, everyone believes in this, all the band members are dedicated and want to develop. The shape their work and life to match plans with the band. If 4 of us agree, then I think it’s possible to do anything.
MUAM: That’s true. Could you give a hint what the next album will be about?
Sarp: It will be different from Metaphysicize… There will be some progressive vibes and some clean vocals, maybe from all 3 of us… Our guitarist Stefano is also singing very well, so we will use different parts, but we will always have this harsh and intense giving what it is there, so we won't fake any feelings… In the end it all reflects my feelings, observations and experience. You meet people and there's always material for me to write about. Last year was also intense for me
MUAM: So when you go for exapmle for a walk, do you observe people? Get inspired?
Sarp: I try not to sometimes but I mostly do, yeah. I'm observant, I try to compare with my experience and make conclusions if I can, if not I leave it open to know some more…
MUAM: People’s behaviour is a big inspiration actually…
Sarp: Every human being is different, so yeah… but in the core we are also the same… If I can understand myself first, then I can understand a different reaction too. They are mostly similar. Interests are different of course, but the main things that make us human are the same, so if you observe enough you see what’s going on about a person or yourself, you learn a lot.
MUAM: Of course. And what do you think about the new technologies, like artificial intelligence in music?
Sarp:
It could be benefitial of course, we can’t deny it, if you are mixing
an album and you know where you like to go with this, you can go there
fastly, you have the effort, but on the other hand, if I look
politically of course, for the workers or middle class, point of view,
of course I'm worried. Maybe for health or for science it would be
very helpful in some ways. Every subject is in fact different…
Musically speaking it’s impossible to give what’s inside of me using AI...
MUAM:
AI is quite tricky in fact – of course it lacks the emotions and it's not valuable in this case, but it
can easily produce a lot of material, information, which you have to
check in a very detailed way… It’s hard to trust anything now without the source of
information
Sarp: I always think politicwise about those things – you
can fool people easily. In the end the powerful and rich people will
have it. It means more corruption, more deceiving. If it could be in
hands of good people, the nit will be perfect… Really useful, but it’
won’t be.
MUAM: So true. Let's go back to the reality. Do you have some plans for the tour this year?
Sarp: We’re planning a tour in August. Mostly Germany and Europe, some festivals that I can’t confirm now, but it will be announced soon. Possibly some shows with bands from our label also together. We’ll try to meet people and go to places we’ve been, as well as some new ones..
MUAM: Please consider Poland this time also..
Sarp: Last time we could not make it because of flood… We should step by… We can come, it’s not so far from here anyway…
MUAM: You actually visited one Polish festival last year, Metal Mine. I could not be there, but I heard a lot about it...
Sarp: It’s a nice festival, but for me a bit weird, it was very black metal oriented line-up . I mean we can fit there also, but this one was very one genre oriented.
MUAM: Polish fans like black metal so much, that’s why…
Sarp: Yeah, we have some parts fitting, but we don’t play typical black, more melodic. They had some nice bands, but I’ve also seen those ‘true’ people. I don't feel comfortable then, but it’s the same everywhere.
MUAM: Any other strange experiences during the tour?
Sarp: No, actually during The Ocean tour everything was good. We had the audience on all the shows we played, people came early also to see us. They were not skipping the first band, they watched us also. It was so exciting, so friendly, everyday we knew what we are doing, so it’s getting better and better. After the September part we played more shows together in December and January.
MUAM: Tell me more about these visuals you had behind you
Sarp: I told you about my old bandmates, my old guitarist is an old friend of mine in more than 20 years. He made them just before the Istanbul show. I've realised we'll have a screen on stage and decided to make use of it. He’s a clever and very talented designer and architect and I asked him for help the day before the show… Being my long-time friend he agreed, did the whole thing during the night. We really admire his job and try to use the visuals anywhere we can. It changes the atmosphere of the concert… Give some different emotions in the back.
MUAM: Wow, that’s impressive! I really enjoyed them and they helped me to understand your message
Sarp: It connects even more I think. I also like to watch them when I play…
MUAM: So that’s why you’re playing backwards somtimes 😊
Sarp: Haha, somethimes yeah, and also not to leave my drummer alone there 😊
MUAM: How do you feel on stage looking into the audience?
Sarp: It’s a great feeling of course, like a dream. That’s what you dream of when you write songs. Even if you said milion of things, it does not matter, if live experience is not good enough. The live shows are the most important. For me it’s all about the connection the people share. It’s what you do this for actually…
MUAM: I wish you all the best with those shows and the next record. Can’t wait to hear it! Thank you so much for your time, it was a pleasure!
Sarp: Same here. Thanks, it was really nice to chat. See you soon!
"Metaphysicize" was released at 2nd February 2024 by Pelagic Records.
You may listen to the record here: https://bipolararchitecture.bandcamp.com/album/metaphysicize