W obliczu niepokojących i smutnych wydarzeń toczących się na świecie potrzeba poszukiwania nadziei i powodów do uśmiechu staje się jeszcze ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. To światełko w mroku znajdziecie bez wątpienia w muzyce amerykańskiej grupy Rivers Of Nihil - jednej z najpiękniej wymykających się gatunkowym szufladom, z powodzeniem łączącej death metalowy mrok z pełnymi uroku i ciepła melodiami, w których kluczową rolę odgrywają partie saksofonu.
Zespół już za kilka tygodni wyda nowy materiał, a zanim to nastąpi, zawita do Europy. O
tym, co dzieje się obecnie w obozie amerykańskiej grupy opowiedział mi
gitarzysta, kompozytor i założyciel Rivers Of Nihil, Brody Uttley. Porozmawialiśmy o podróżach na Stary Kontynent, zbliżającej się trasie koncertowej, pasji do muzyki progresywnej oraz o nadchodzącej, piątej płycie zespołu, będącej nowym otwarciem w historii Rivers Of Nihil.
Między Uchem A Mózgiem: Sporo się ostatnio dzieje w obozie Rivers Of Nihil. Jak nastroje przed europejską trasą?
Brody Uttley: Bardzo dobrze, dzięki! Wydaliśmy w zeszłym tygodniu nowy singiel i spotkał się z bardzo dobrymi reakcjami. Cieszymy się na przyjazd do Europy, bo trochę nas tu nie było, a bardzo lubimy tu wracać. Od naszej poprzedniej trasy minął ponad rok. Ruszamy za niecałe dwa tygodnie, przygotowujemy się, trochę jest jeszcze do zrobienia...
MUAM: Jasne, to zrozumiałe, trzeba się przygotować...
Brody: Każdy z nas ćwiczy we własnym zakresie, zanim spotkamy się razem na próbach, by każdy czuł się komfortowo przed trasą. Tym razem zabieramy ze sobą światła i planujemy większą produkcję, więc tych przygotowań jest jeszcze więcej niż zwykle. Jesteśmy bardzo podekscytowani tą trasą!
MUAM: Co Was przyciąga do Europy z perspektywy zespołu ze Stanów Zjednoczonych?
Brody: Jest tu zupełnie inaczej niż w Stanach, nawet biorąc pod uwagę bardzo powierzchowne sprawy. W USA przy każdej autostradzie jest mnóstwo billboardów i reklam, w Europie tego nie zauważamy, nie ma też tych wielkich znaków informujących o fast foodach. Kluczową różnicą jest też np. to, że w Stanach nie musisz płacić za korzystanie z łazienek na stacjach. Gdy byliśmy w Europie po raz pierwszy, bardzo nas to zaskoczyło i nie byliśmy przygotowani na to, że musimy mieć drobne na taki cel. Jest też oczywiście wiele cech wspólnych. To wszystko jest bardzo ciekawe i warto co jakiś czas spróbować czegoś nowego, zmienić otoczenie.
MUAM: Czyli lubisz życie w trasie...
Brody: Tak, to takie trochę dziwne wakacje. Jasne, cały czas pracujesz, ale jednocześnie jesteś każdego dnia w innym miejscu, próbujesz różnych lokalnych dań, spotykasz różnych ludzi, mieszkasz w przemieszczającej się "szatni" z "pachnącymi" przyjaciółmi z zespołu. Lubię to, ale wiadomo, jeśli żyjesz tak zbyt długo, staje się to męczące i potrzebujesz przerwy. Jestem w stanie tak funkcjonować przez miesiąc, ale później potrzebuję miesiąca, a nawet dwóch przerwy. Jeśli da się zachować tę równowagę, to podróżowanie i granie na żywo sprawia radość.
MUAM: A samo to przemieszczanie się z miejsca na miejsce nie jest męczące dla Was?
Brody: To zdecydowanie jedna z największych wad życia w trasie - ten brak snu i jetlagi. Lot do Europy to dla nas 5-6 godzin, więc nie jest tak źle, ale dostanie się np. do Australii zajmuje nam już 14-15 godzin, a nawet więcej, więc gdy wylądujemy na miejscu jesteśmy zdezorientowani i nie mamy pojęcia jaki jest dzień tygodnia. Podróżowanie to zdecydowanie najbardziej stresujący element trasowego funkcjonowania. Ciężko jest zachować codzienną rutynę i plan dnia, a z drugiej strony pozwala ci to podróżować po całym świecie i grać muzykę. Te kompromisy są niezbędne.
MUAM: Tworzycie w trasie, czy raczej zajmujecie się komponowaniem w przerwach między jeżdżeniem po świecie?
Brody: Przeważnie komponujemy między trasami. Kilka razy zdarzyło się, że jakieś zarysy utworów powstały w garderobie na zapleczu czy podczas przedkoncertowej próby. Przechowywaliśmy te pomysły do momentu powrotu do domu i możliwości porządnego zarejestrowania. W trasie naprawdę ciężko coś nagrać, bo potrzebna jest osobista przestrzeń, by coś wymyślić, napisać, a także sprzęt do rejestracji. W podróży jest to praktycznie nierealne, bo nie masz ze sobą odpowiednich narzędzi i cały czas otaczają cię ludzie. Dlatego też najwygodniej komponuje się już po powrocie do domu.
MUAM: To w pełni zrozumiałe. Wspomniałeś na początku naszej rozmowy o nowym singlu Rivers Of Nihil, który zapowiada wasz nowy, piąty album. Słuchałam tego utworu i bardzo mi się podoba. Nie miałam jednak jeszcze możliwości zapoznać się z pełnym albumem. Ukazuje się dopiero pod koniec maja, a w trasę jedziecie znacznie wcześniej, bo w marcu. Z czego wynika to wydawnicze "opóźnienie"?
Brody: Tak wyszło z kilku powodów. Metal Blade ma bardzo napięty grafik i kilka dużych premier w tym roku. Nie chcieliśmy by nasz nowy album pokrywał się z premierą innych ważnych albumów. Jasne, idealnie byłoby ruszyć w trasę tuż po wydaniu płyty, ale też zaplanowanie wszystkiego na kilka miesięcy w przód i dopasowanie grafików wszystkich zespołów było wyzwaniem. Niestety z wydawnictwem musimy poczekać do maja, ale zagramy na koncertach trochę nowego materiału. Gdy będziemy w trasie ukażą się jeszcze dwa single zapowiadające album.
MUAM: W gruncie rzeczy nie jest tak źle - połowa albumu będzie już znana, bo jeszcze przed "House of Light" wydaliście dwa utwory, które znajdą się na nowej płycie...
Brody: To prawda. Ciekawostką jest to, że te wcześniejsze utwory, czyli "The Sub-Orbital Blues" i "Criminals", znajdą się na płycie w nieco innych wersjach niż ukazały się na singlu. Zaaranżowaliśmy je na nowo, dodaliśmy partie saksofonu i kilka innych niespodzianek.
MUAM: Czy nowa płyta jest dla Rivers Of Nihil nowym początkiem, otwarciem nowego rozdziału, czy raczej powrotem do korzeni? Pytam, bo nadaliście jej "imienny" tytuł...
Brody: Pod wieloma względami jest to dla nas nowy początek, otwarcie nowego etapu. Mamy za sobą poważne zmiany w składzie - rozstaliśmy się z wokalistą i nowa płyta jest takim powiewem świeżości, nowym startem - nie tylko muzycznie, ale też koncepcyjnie, ponieważ nasze cztery poprzednie albumy były skoncentrowane wokół pór roku - pierwsza płyta dotyczyła wiosny, kolejne lata, jesieni i zimy. Zamknęliśmy ten cykl i naturalnie pojawiła się potrzeba rozpoczęcia nowej opowieści.
Dołączył do nas Andy Thomas z Black Crown Initiate, który śpiewa i gra na gitarze, pisaliśmy wspólnie nowe utwory i jest to zdecydowany powiew świeżości w kontekście naszej twórczości. Z drugiej strony "Rivers Of Nihil" jest też hołdem dla naszych dotychczasowych dokonań, dlatego zatytułowanie go "imiennie" wydawało nam się naturalną koleją rzeczy. Wiesz, na pewno jest wiele osób, które jeszcze o nas nie słyszały. Jak natrafią na naszą twórczość, ten nowy album może wydać się dobrym pomysłem, by nas posłuchać, skoro nazywa się tak, jak nasz zespół - może być postrzegany jako dobry start do zapoznania się z naszą muzyką.
To dla nas nowe otwarcie, a jednocześnie nawiązanie do korzeni. Znajdziesz na tym albumie wszystko to, co nas definiuje jako zespół, podsumowuje to, co do tej pory zrobiliśmy, a jednocześnie otwiera nowe drzwi.
MUAM: Bardzo postępowe spojrzenie :)
Brody: Tak, na tej progresywności nam zależało...
MUAM: Wyczuwam, że to bardzo różnorodny materiał - osadzony w metalowych brzmieniach, łączący mroczne i lżejsze wokale, oparty na kontrastach...
Brody: Tak, zdecydowanie jest tu zachowana ta dynamika. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektu końcowego i dumni, że ten album definiuje brzmienie Rivers Of Nihil.
MUAM: A jak to się stało, że znalazł się w waszej muzyce saksofon? Skąd ta inspiracja?
Brody: To się po prostu zdarzyło, tak naturalnie. Podoba nam się brzmienie saksofonu nie tylko w metalu, ogólnie w muzyce - bardzo cenimy twórczość King Crimson, Pink Floyd, Davida Bowiego czy Ihsahna. Ihsahn był jednym, z pierwszych artystów metalowych, którzy sięgnęli po to brzmienie. Gdy nagrywaliśmy nasz trzeci album, "Where Owls Know My name", nasz przyjaciel, który gra na saksofonie zaproponował nam, że mógłby coś dla nas zrobić. Przystaliśmy chętnie na tę propozycję. Nie planowaliśmy tego. Zastanawialiśmy się też, jak to wpłynie na postrzeganie naszej muzyki przez publiczność, czy to się w ogóle spodoba, czy wręcz przeciwnie...
Gdy wypuściliśmy "The Silent Life" okazało się, że ludziom ten utwór bardzo się spodobał i tym samym saksofon stał się elementem naszego brzmienia. Niezmiennie robią na mnie wrażenie reakcje publiczności, gdy gramy tę piosenkę na żywo i zapraszamy na scenę saksofonistę. To nietypowa sytuacja na metalowym koncercie.
Patrick Corona, który gra na saksofonie na nowej płycie, był z nami w trasie, więc praca nad płytą przebiegła bardzo organicznie. Wybrał partie, które mu się podobały, zinterpretował je i podesłał nam nagrania. Wszystkie jego pomysły nam podpasowały. Gdy zagrał na koncercie także w "Sub-Orbital Blues", postanowiliśmy przearanżować ten utwór studyjnie - na albumie znajdziesz ten utwór w nowej wersji, rozszerzonej o partię saksofonu.
To brzmienie zdecydowanie nas wyróżnia na tle metalowych zespołów - niewiele jest ekstremalnych kapel, które wykorzystują saksofon w swoich kompozycjach i które mają saksofonistę w składzie na koncertach. To sprawia, że jesteśmy jeszcze dziwniejsi. To fajny zwrot akcji.
MUAM: O tak, zdecydowanie jest to coś, co was wyróżnia. Podoba mi się ta progresywność, to przełamanie akcji!
Brody: Jesteśmy naprawdę wielkimi fanami muzyki progresywnej i też z tego powodu chcemy być trochę inni.
MUAM: Poza tym publiczność metalowa jest bardzo otwarta na nowe brzmienia. Fani ekstremów słuchają naprawdę przeróżnych rzeczy!
Brody: Zdecydowanie się zgadzam!
MUAM: A jak już stoisz na scenie i grasz, co czujesz, gdy przyglądasz się publiczności z tej perspektywy?
Brody: Zastanawiam się, jak nam idzie i jak się czują pierwsze rzędy nie mogąc tam być. Fajnie się obserwuje ludzi reagujących na coś, co stworzyłem w tym pokoju i coś, co sprawia, że ludzie gromadzą się w jednym miejscu, by wspólnie tego posłuchać w czasie rzeczywistym. To bardzo ciekawe doświadczenie, bo nie zawsze te momenty, w przypadku których spodziewasz się najgwałtowniejszej reakcji działają w ten sposób na publiczność. Często są to niespodziewane wybory i ludzie utożsamiają się z czymś zupełnie innym niż można przypuszczać.
Nigdy nie sądziłem, że utwór "Where Owls Know My Name"
stanie się tak ważną częścią naszych koncertów. Przed wydaniem tej piosenki graliśmy naprawdę ciężko, bardzo death metalowo. W tym utworze jest gitara akustyczna, jest znacznie wolniejszy niż nasze wcześniejsze kompozycje, ale okazało się, że publiczności bardzo się podoba. Nie da się tych upodobań i preferencji przewidzieć, to wszystko dzieje się naturalnie. Fajnie obserwuje się te reakcje na koncertach.
MUAM: A patrząc z drugiej strony - z perspektywy fana muzyki - chodzisz w wolnym czasie na koncerty?
Brody: Staram się chodzić na koncerty, jak tylko mam czas i być zaangażowanym także z tej drugiej strony. Miałem w zeszłym roku okazję zobaczyć na żywo Meshuggah wraz z In Flames i Whitechapel. To był mój pierwszy ich koncert od 2012 roku - ich koncerty zawsze były potężne, ale w ostatnich latach zyskały jeszcze więcej intensywności. Pozamiatali totalnie!
Staram się też wpaść na koncerty przyjaciół, gdy tylko jestem na miejscu. Często grają w klubie jakieś 10 minut od mojego domu, więc jak tylko coś tam się dzieje i nie jestem w trasie, zaglądam, by przybić piątki i posłuchać muzyki. Chłopaki z zespołu też chętnie chodzą na koncerty i angażują się w to koncertowe życie.
MUAM: Jako Rivers Of Nihil przeszliście sporo perturbacji składowych, ale rdzeń zespołu stanowisz Ty wraz z basistą, Adamem Biggsem. Znacie się od ponad piętnastu lat, prawda? To kawał czasu i wspólnej historii. Jak postrzegasz tę relację?
Brody: Znamy się z Adamem jeszcze z czasów przed Rivers Of Nihil, gramy razem od 2007 roku, spotkaliśmy się, gdy byłem w drugiej klasie szkoły średniej - miałem 16 lat, on 19. Dorastaliśmy razem grając wspólnie muzykę, wiele razem przeszliśmy. To szaleństwo, jak się o tym pomyśli, że przyjaźnimy się już od 18 lat...
MUAM: To pierwszy wasz album, na którym Adam przejął rolę głównego wokalisty, prawda?
Brody: Tak. Adam od początku pisał teksty i wymyślał historie. Był też zawsze tym drugim wokalistą, śpiewał chórki. Gdy rozstaliśmy się z naszym poprzednim wokalistą rozważaliśmy, czy szukać nowej osoby, czy też skupić się na tym, co nasze. Adam poczuł, że jest w stanie wziąć na siebie rolę frontmana i uznaliśmy, że mając tak długą wspólną historię i tyle doświadczeń, chcemy, by wszystko zostało w rodzinie. Adam jest bardzo utalentowanym wokalistą, zawsze też układał partie wokalne, więc to była tak naprawdę kwestia czasu. Wszystko przebiegło naturalnie, bo Adam zaczął najpierw przejmować tę rolę lidera na koncertach i powoli się wdrażał. Brzmiało to wszystko świetnie, więc postanowiliśmy, że będziemy kontynuować historię Rivers Of Nihil we czwórkę.
MUAM: Zatem jakich zagadnień dotyka "Rivers Of Nihil"? Czy to początek nowej historii? Wspomniałeś o zamknięciu cyklu pór roku...
Brody: Nie chciałbym czegoś tu pokręcić, ale postaram się opowiedzieć, jak ja to interpretuję. Adam napisał wszystkie teksty, więc to on jest w tym temacie ekspertem. Powracającym tematem na tym albumie jest poszukiwanie światełka w tunelu, nadziei w czasach mroku. Otacza nas wiele zła, co staje się przyczyną depresji, złości, zagubienia, paranoi. Świat oszalał i bardzo łatwo jest dać się pochłonąć ciemności, pogrążyć się w depresyjnych myślach, utonąć w rzece nicości. Chodzi o to by znaleźć sposób na to, by się nie poddać, starać się dostrzec coś pozytywnego, nie dać się tej ciemności pochłonąć. Jest na tej płycie nadzieja, co w przypadku metalowego albumu brzmi dziwnie.
Chodziło nam też jednak o to, by znaleźć dla zespołu nową ścieżkę, narodzić się na nowo jako Rivers Of Nihil. Jako zespół musieliśmy wiele przejść, by ten album powstał, nie poddać się tym lękom, niepokojom, odnaleźć tę energię, która sprawiła, że zapragnęliśmy tworzyć muzykę, poszukać tej pierwotnej inspiracji, tej iskry, która kiedyś pchała nas do przodu. Wykorzystaliśmy tę dobrą energię, by zacząć od nowa.
MUAM: Takie podnoszące na duchu, pełne nadziei albumy są teraz bardzo potrzebne, bo w obliczu wojny, politycznych przepychanek i pędu do kariery naprawdę mało jest na świecie takich pozytywnych rzeczy. Zgadzam się z tym, co powiedziałeś, bo słuchając tych ujawnionych już utworów poczułam właśnie taki promyk nadziei we wszechobecnym mroku. Mam nieodparte wrażenie, że jest też na tym albumie trochę humoru - nie tylko wydajecie album o tytule zbieżnym z zespołową nazwą, ale wieńczy go utwór o tym samym tytule! Jak to się stało?
Brody: Nie mam pojęcia, Adam tak wymyślił ten koncept. Oczywiście takie zabiegi stylistyczne stosowali już w przeszłości inni artyści - Black Sabbath wydał album Black Sabbath z utworem Black Sabbath, podobnie Metal Church. Jest w tym oczywiście coś zabawnego, ale gdy ludzie posłuchają całości, to wszystko nabierze sensu też pod kątem lirycznym. Coś ci powiem - jak na ironię, ostatnia linijka tekstu na tym albumie to też "rivers of nihil", więc to jeszcze taka wisienka na torcie.
MUAM: Nieźle! Czy proces komponowania i nagrywania "Rivers Of Nihil" różnił się jakoś znacząco od procesu powstawania poprzednich albumów?
Brody: Tak, był zdecydowanie inny, znacznie mniej stresujący. Szczególnie, gdy porównamy go do procesu powstawania "The Work". Tamta płyta była bardzo trudna do zarejestrowania ze względu na pandemię. Spotykanie się i komponowanie przysporzyło nam wielu kłopotów. Tym razem ten proces też nie był łatwy, ale zdecydowanie bardziej organiczny. Pracowałem sporo z Andym, mamy bardzo zbliżone spojrzenie na muzykę. W swoim studiu zarejestrowałem większość partii gitar i basu i poukładałem różne warstwy, następnie udaliśmy się do większego studia, by nagrać bębny i wokale oraz zmiksować całość. Dla mnie był to bardzo naturalny, swobodny proces, ale pewnie trochę trudniej było Adamowi (Biggs, basista), który lubi pisać w studiu teksty, tworzy je na bieżąco. To na pewno było trochę stresujące. Procesowi powstawania tej płyty towarzyszyła jednak bardzo dobra energia - świetnie się bawiliśmy, dużo się śmialiśmy i żartowaliśmy, będąc jednocześnie pochłoniętymi procesem twórczym. To dobry znak, który daje wyraźny sygnał, że jest nam razem dobrze. To była naprawdę bardzo zdrowa współpraca.
MUAM: A jak po latach postrzegasz przemysł muzyczny?
Brody: To zależy co dzieje się w danym czasie w moim życiu. Jeżdżenie w trasy to fajna sprawa, ale trzeba to dawkować i równoważyć z domowym życiem. Czasem wszystko układa się pomyślnie, ale są dni, w których spotkania ze znajomymi będąc w trasie bywają bardzo męczące. Ogólnie nie mam na co narzekać, bo mam szczęście zajmować się profesjonalnie muzyką od ponad dekady, a niektóre zespoły nie są w stanie zaistnieć poza swoim miastem czy nawet wyjść z przysłowiowego garażu. To szaleństwo, że udaje nam się docierać z muzyką do międzynarodowego grona odbiorców. Jasne, te częste zmiany otoczenia wpływają na codzienne funkcjonowanie, ale jako zespół jesteśmy ogromnie wdzięczni za to, co nas spotyka na naszej muzycznej drodze.
MUAM: Słuchałeś jakiś ciekawych płyt w ostatnich miesiącach?
Brody: Jestem trochę do tyłu, ale bardzo podobał mi się nowy album Opeth, słuchałem go wiele razy. Jestem fanem twórczości zespołu z czasów "Ghost Reveries" i "Watershed" i "The Last Will And Testament" ma w sobie klimat tamtych albumów. Poza tym Opeth to jeden z najważniejszych dla mnie zespołów wszech czasów.
Innym ważnym dla mnie zespołem, choć z zupełnie innego powodu jest Nevermore. Widziałem ostatnio, że przymierzają się do nowego wydawnictwa i jestem ciekaw, co wymyślą. To był mój ulubiony zespół w czasach szkoły średniej i jeden z powodów, dla których zapragnąłem nauczyć się grać na siedmiostrunowej gitarze. Jest też z tym zespołem związana zabawna historia ze szkoły - czytałem na zajęciach z poezji przed klasą teksty z płyty "This Godless Endeavor"! Ciekawe, co ten zespół zaproponuje po latach. Niezależnie czy będzie to album, czy EPka, na pewno sprawdzę!
MUAM: Może uda się znaleźć trochę czasu w trasie, by posłuchać trochę nowości :)
Brody: Zdecydowanie, wtedy spędzam sporo czasu słuchając muzyki. To taki mój czas na nadrabianie zaległości i orientowanie się, co dzieje się w muzyce. Na pewno znajdzie się na to przestrzeń w najbliższych miesiącach.
MUAM: Cieszę się, że podczas tej europejskiej trasy nie zapominacie o Polsce. Mam nadzieję, że posłucham was w końcu na żywo.
Brody: Cieszę się! Bardzo lubimy grać w Polsce, zawsze spotyka nas tu miłe przyjęcie. Fani reagują bardzo entuzjastycznie! Zawsze się tu świetnie bawimy.
Pamiętam nasz ostatni koncert w waszym kraju, gdy byliśmy w trasie z Lorna Shore - graliśmy tuż przed okresem świątecznym i wybraliśmy się na spacer po Warszawie. Trafiliśmy na świąteczną wioskę ze stoiskami z różnymi daniami, napojami i podarunkami, padał wtedy śnieg i poczułem się trochę jak w filmie Disneya. Później udaliśmy się do starej restauracji, by zjeść dobrą kolację. Oczywiście były też pierogi. Wiesz, każdy Amerykanin, który przyjeżdża do Polski po prostu musi zjeść pierogi!
To ciekawe, bo zawsze jak do was przyjeżdżamy, jest straszliwie zimno. Jedziemy do Europy albo pod koniec roku, albo w lutym lub w marcu. Zawsze trafiamy na zimę! Wiesz, teraz też u mnie pada śnieg...
MUAM: Niestety mamy kolejny atak zimy - też zaczęło padać i jest bardzo mroźno...
Brody: Spodziewamy się zimna i będziemy przygotowani! Widzimy się za kilka tygodni!
MUAM: Super, do zobaczenia, również nie mogę się doczekać i dziękuję Ci pięknie za Twój czas :)
Brody: Dzięki, dobrej nocy!
"Rivers Of Nihil", piąty album Rivers Of Nihil ukazuje się 30 maja 2025 nakładem Metal Blade Records. Znajdziecie go tu: https://riversofnihil.bandcamp.com/album/rivers-of-nihil
W marcu Rivers Of Nihil odwiedzą Europę wraz z legendarnym Cynic oraz Beyond Creation i Daath. 21 marca zespoły zawitają do warszawskiej Proximy. Na koncert zaprasza Winiary Bookings. Bilety są dostępne na www.winiarybookings.pl
ENGLISH VERSION
Living in a world where bad news are a daily basis and anxiety is a dominating feeling, the need to search for a bunch of hope, light and positive energy is stronger than ever before. This little light in the darkness can be found in Rivers Of Nihil music, one of the most unique metal bands of our times, matching the power of dark, brutal riffs with the beauty and warmth of melodies as well as the characteristic sound of saxophone.
The American band is releasing a new amazing album in a few weeks, but before that will visit Europe to play the new material live. Brody Uttley, the guitarist, composer and the founder of the band found
time in between the tour preparations to chat for a while. We've talked about the passion to progressive music, travelling to Europe and the upcoming tour and of course took a decent time to discuss the new material recorded with the new line-up and the beginning of the new chapter in Rivers Of Nihil history.
Między Uchem A Mózgiem: I've heard some exciting news about the tour and the upcoming album. How do you feel before the European tour?
Brody Uttley: I'm doing very well,, thank you. We've released a new song last week and the response has been very good. We haven’t been over to Europe on the headlining tour since 2023, it’s been a while and we’re looking forward to getting back over there, setting off in about two weeks, just have lots of practice to do before we leave, but we’re excited to get back over there!
MUAM: Of course, you need to prepare before such a long journey :)
Brody: Yeah, we’re practising, on our own before we get together in a room, before everybody is just ready to go. We’re bringing lights and a bigger production with us this time, so there’s a lot of preparations that have to be done.
MUAM: As an American band, is it fascinating to you to come and visit Europe?
Brody: Yeah, definitely, it’s very different from the United States for sure. We always like coming there and just see what’s all about really. There's so much that's different even on a surface level between the continents.
In
the US, wherever you drive there are bilboard advertisements on
highways, we’ve noticed that in Europe we don’t really see that. There are
no big fast food signs too. It’s totally different having to pay for the
bathroom also - the first time we came over there we were really surprised having to be prepared with coins to go to bathroom. So yeah, even considering those small things there’s lot of stuff
that’s diffferent… But there’s of course a lot of same things. It’s nice to change
the environment for a while and try something different.
MUAM: For sure. Seems like you enjoy a tour life so much!
Brody: Sure, it’s kind of like a weird vacation for me. You’re of course working, but you’re in a different city every day, try different foods and meet different people, however you’re kind of living in a moving locker room with a bunch of smelly bandmates. I like it, yeah, but too much of it at once, being back to back is when it starts to get tiring and you need a break. However when it’s like a month on the road and then a month or two off, it’s nice, so we all definitely enjoy going on tour and playing live.
MUAM: Isn’t this travelling from place to place a bit tiring too?
Brody: That’s definitely the biggest downside to it. Not sleeping and getting jetlags. Going to Europe is for us 5-6 hours of flight, so not that bad, but travelling to Australia means a flight lasting for 14-15 hours, or even 18, so you just show up and even don’t know what day or week it is. The travelling is definitely the most stressful part of it. Getting on a normal schedule is very hard when you travel all the time, but at the same time you get to go all over the world and play music, so it’s a trade off.
MUAM: Do you compose during the tour or in the meantime, in between?
Brody: Most of the time in between the tour we’re composing the music. There have been a few times where maybe in the dressing room or warming up some ideas occured. We keep them safe until we get home and can record it. It’s just so hard to do it on the road. To record you need the personal space – it’s almost impossible to get one on the road, as well as to set up recording equipment - you know, there are always people around, so I would say mostly, in between tours is when most of the writing happens.
MUAM: You’ve mentioned that Rivers of Nihil have released a new single, „House of Light” – I've checked it out and it’s truly amazing! There’s a new album coming out, but still in a while – you’re going on tour in March, and the full new record is coming out a while after – in May. Why is that?
Brody: it’s just how it worked out – we’re gonna be playing new material on this EU tour, and actually while we are on the tour, another two new singles will be coming out, but it’s just how it worked out with Metal Blade and the other releases that they have this year. They wanted to make sure that our album don’t come out at the time when another band is putting a new big release and it just happens that May is the right time. Ideally we would be touring while the album came out, but it's dependent on the plans of other bands touring with us as well as the schedule of the label. That’s unfortunate we have to wait until May, but that's how it is.
MUAM: That's not that bad – a half of the album will be known then!
Brody: The interesting part of it is that though the versions of the first two singles we’ve previously put out are kind of a bit different on the album. We've done some different arrangements on them, we’ve added saxophone to one of them and there are some other surprises. But yes, by the time record comes out people will be able to hear half of the record actually.
MUAM: Is the new record kind of new beginning for you or rather a back to the roots one? I’m asking because it’s self-titled record, being simultaneously the 5th album by Rivers of Nihil...
Brody: I think that in many ways we do consider this as a rebirth of the band. We’ve went through a pretty major line up change, having parted ways with our previous vocalist, so we view this album as a fresh start really, a new chapter in a band’s history. Our first four albums were settled around the seasonal theme, first was connected with Spring, then Summer, Autumn and Winter and now that’s all done, we kind of found ourselves wondering what to do now and being with such a major shift in the line up – Andy Thomas from Black Crown Initiate is our vocalist now and we’ve been writing with him the whole material. We feel like it’s just a really refreshed sound for the band and at the same time paying tribute to everything we’ve written up until this point, so the self titled name seemed kind of like an obvious choice to us, because if somebody will be looking up our band and albums, and maybe hadn’t heard of us before, seeing Rivers of Nihil by Rivers of Nihil, you might think it’s a good way to start listening to our music from this particular point. It is a new beginning for us, but also this record does pull from our roots a little bit more than our previous records did. There will be stuff on this album that people at any point can attach to. It encapsulates everything we’ve done with a refreshed perspective on the whole thing.
MUAM: I really like this progressive approach...
Brody: Yeah, definitely, we like to keep it that way
MUAM: I can imagine the album concept - it has the metal roots, it’s a nice mix of harsh and clean vocals and ontrasting stuff...
Brody: It definitely has the dual dynamics, we’re really happy with how everything came out in the end and putting the band’s name on the album is something that we were proud to do this time!
MUAM: What about this saxophone in metal music? Where did the inspiration come from?
Brody: It’s just something that happened really with us I mean. We’ve been fans of saxophone in not just metal, but in all different kinds of music. We're fans of King Crimson, Pink Floyd, David Bowie, Ihsahn – they obviously had saxophones on his records. I think that it Ihsahn's music was probably the first metal music for us to hear saxophone on. We were writing „Where Owls Know My Name” – our third album and had a friend who played saxophone, he volunteered to play some sax on the album. We were excited to do it. It was not really planned, we tried out and we did not know if anyone would really like it. I remember when The Faceless put out an album that had saxophone, people seemed like being offended by it, so we wondered how will people react on our music. For whatever reason when we put out "The Silent Life" song, the one of the most important from "Where Owls Know My Name", people just loved it and it kind of become a part of our sound since then. Especially live it’s really cool to see people react to a sax player coming out on stage at a metal show, especially if they are not expecting it. It’s a quite a thing to see especially from the stage – you just see the surprised faces.
Patrick Corona, who played saxophone on our new album, has toured with us so much. Having him work on this record was such an easy, organic process. He picked the parts he liked and thought over which ones will sound cooler with saxophone, recorded the stuff and sent it to us. We loved all of it. Even in case of the "Sub-Orbital Blues", he started playing saxophone on certain parts of that song live and we liked it so much. That’s why we decided to re-record it with sax on the album.
It’s definitely different - there’s not too many bands that are bringing out a live saxophone player on metal shows – it sets us apart a little bit in addition to other things that make us weird. It’s a cool plot twist I guess!
MUAM:For sure, it makes you original! I like this progressive sound and these twists of action, really.
Brody: We’re big fans of progressive music 😊 We like to be a little bit different.
MUAM: You know, the metal audience is quite open-minded in my opinion, people really listen to different stuff
Brody: Definitely, for sure, I agree with that 😊
MUAM: And when you look on the audience, being on stage – how do you feel?
Brody: I’m wondering how’s it going out front since I can’t be in the audience.
It’s cool to see people reacting to something I wrote in this room by myself, and then everyone comes together and make this thing thanks to which we travel around the world to play and it’s cool to see people reacting to that in real time. It’s interesting, because sometimes moments that you would not expect to be big moments live, get bigger reactions than you would ever imagine. It’s definitely different to play material live than to record it, people will connect with stuff in different kind of ways than you might expect.
I never would have expected "Where Owls Know My Name" to be such a big song live, because before we released it, we were pretty much like a really heavy death metal band. This song has acoustic guitars and kind of slower tempo. We never would have expected it to become the one to take our band to the next level. But for whatever reason people just connect with this stuff so much. You can never really predict these things, they just sort of happen naturally. It’s cool to witness that when you’re playing on stage.
MUAM: And from a perspective of a music fan – do you go to concerts while having some free time?
Brody: I try to get to ones when I can. I had the opportunity to go see Meshuggah last year with In Flames and Whitechapel. I hadn’t seen Meshuggah since 2012 and their live shows are so insane now! My mind was completely blown! I definitely try to get out and see shows whenever I can and of course if friends from bands are playing in my town on tour they usually come to the venue that is maybe 10 minutes from my house, so I usually go and say hi to them and check the show out. I go whenever I can, same to other guys from the band. We always try to keep ourselves involved in live music in all the ways we can.
MUAM: I admire that so much! Rivers Of Nihil has been through a huge line up change, but you're together in a band with Adam, the bassist, for 15 years, am I right? That’s a long story. How do you feel being in a band after all those years?
Brody: Me and him were even in a band before Rivers of Nihil. I’ve been playing music with him since about 2007, he was 19 and I was 16, when we started playing together, so it’s been a while…
We’ve grown up together playing music, so pretty nuts! We've been through a lot and playing music for the whole time, so it’s crazy to think it’s been 18 years of our friendship now. I was in my second year of high school when we started jamming.
MUAM: He started singing as a frontman on this record, am I right?
Brody: Yeah, he did. He has always written the lyrics for the band and he was always the second vocalist, he did the backup vocals, so when we parted ways with our previous vocalist, we decided that having a long history together and Adam writing also all the vocals anyway, already being a very talented vocalist on it’s own, it was natural to keep it all in the family.
He kind of stepped up in the middle of the tour and started doing vocals and we all liked the sound of the whole thing, so he was honestly a really natural choice to give him this role of a frontman. It was time to decide how we continue and he was perfectly capable of doing a great job on his own, so we decided to continue as a four piece.
MUAM: So what’s the new album about? Is it the beginning of a new story?
Brody: I don’t wanna do a bad job explaining this, but I’ll do my best since Adam is the guy who wrote all the lyrics. I'll tell you the way I interpret it - the overall team of this record is kind of like finding a light within the darkness. There’s so much in the world that make you steep in depression, anger, confusion and paranoia. It's so insane and so easy to fall for the darkness and let it consume you and really let yourself fall into the rivers of nihil.
The overall theme discusses is kind of pulling yourself out of that and trying to see the light, do not give up, not fall for easy path of falling into the darkness and letting it consume you whole. It is a hopeful record, which for a death metal album might sound strange, but I think giving out this album is kind of like we discussed, a rebirth for the band. It’s a necessary concept to discuss, because we had to do a lot on our own, we could have really fallen for giving up. However we wanted to fight through that and grasp on what has really made us wanna start making music in the first place and use the good energy to keep going.
MUAM: It’s necessary to have a hopeful record now, because the world is in a really bad place now. So I agree, listening to the singles I felt some kind of hope in the darkness. You explained it so well
Brody: I’m glad. As far as I do not write the lyrics I feel I do the service to Adam’s concept.
MUAM: I also feel it’s a kind of funny story or a joke in the end of the album – looking into the titles I’ve found out that a self titled record with finishes with a self titled song. How did it happen?
Brody: I don’t know – that was an Adam’s decision as well. Obviously there has been other bands that’s done it, like Black Sabbath or Metal Church, so it is kind of funny, but I think when people hear the title track, the lyrics and the whole story it’s gonna make sense. Ironically the very last line of lyrics on the record is "rivers of nihil" so that’s an even other thing added to the pile of rivers of nihil, so we’re just gonna go through it all the way.
MUAM: Was the recording and composing process different than the previous ones?
Brody: Yes, it was definitely different, much more stress free this time. Especially comparing to „The Work” which was very difficult to make, because it was done during covid. It was very hard to get everyone together and coordinate stuff . This album felt not easy to write, but it happened organically. Andy and I worked on some stuff together, we speak a very similar musical language and what we wrote together felt very natural.
I record the guitars and the base and different textures here, in my studio, before we actually go to the big studio where we record drums and vocals and do mixing, so it was a pretty stress-free album to make at least for me. Adam likes to write lyrics in the studio, so I’m sure for him it was probably a little bit more stressful, because he had to do the lyrics while he was there, but the overall vibe was very good with everybody. We were all just having fun, laughing and making jokes, simultaneously being totally absorbed in creative proces, so it’s a good sign. It felt like a very healthy record for us to make. No complaints at all 😊
MUAM: And how do you feel in the music industry after the years?
Brody: It depends on what’s going on in my life. It’s easy to be off on the tour for a long time and just be at home and going about life nad seeing your friends. However being on tour can sometimes get kind of negative in case of meetings and the strange reactions by people who you knew a while ago. Other times it’s really positive - especially when being on tour with another record and thinking is it going very well… Overall I can’t really complain, because I’ve been doing this for 10 -12 years professionally, it pays my bills and it takes me to places that I never thought I would have gone to in the world and ultimately it’s crazy to think that it’s all because of the stuff you wrote in this room...
It’s easy to get negative about stuff, but ultimately I can’t be anything but greatful for what we have. Many bands don’t ever get to play outside their own town, left their own country, so it’s a constantly changing environmnet obviously, but being here for the long whole, we’re grateful for everything that’s come to us so far.
MUAM: Have you heard some interesing albums by other artists in the last few months?
Brody: I'm like kind of behind the stuff. I really like the new Opeth album a lot! I’m a big fan of Ghost Reveries and Watershed Opeth era and I feel there was a lot really cool sounds on this new album calling back to that period of their career. They are definitely one of my top bands of all time for sure. This is the metal record I really liked.
Nothing’s happened yet in the next case, but I’m excited to see what happens with Nevermore. I saw they are doing new stuff again and they were my favorite band when I was in middle and high school, that’s the reason that I wanted to get a 7-string guitar for the first time. Funny story I have - I actually read the lyrics to "This Godless Endeavor" in front of the class as a part of poetry unit, so I’m excited to see what they do coming up, whether it’s an album or EP.
MUAM: Maybe you’ll have some time during the tour to check some new stuff...
Brody: Yeah, I definitely spend a lot of time listening to music being on a road. That’s my time to gather information of what’s going on. There will definitely be time to do it in the upcoming months!
MUAM: You’re coming to Europe and there’s a concert in Poland too. I’m glad - it will be my first time seeing you live. Thank You for that!
Brody: Awesome! We love coming to Poland!
I remember the last time we were there with Lorna Shore, right before Christmas. We went out to like a Christmas village with little tiny sheds with different drinks and foods and gifts and it was snowing. I remember feeling like I was in like a Disney movie! We ended up in a really old restaurant and we got bunch of food and beers and obviously some pierogies! As an American going to Poland you got to eat pierogi! We always have a great time there and the fans are always really crazy! And it’s always very cold. I feel we’ve never played in Poland in the Spring or Summer – it’s always like Winter here!
Every time we go there it’s before or after Christmas – in February, March. It’s snowing now here too!
MUAM: That's nice to hear! Same here, snow and freezing cold.
Brody: I’m used to this at this point 😊 I will expect the cold, we come prepared! We’re definitely looking forward to playing in Poland i na couple of weeks, yeah!
MUAM: Amazing! See you there and thank you so much for your time!
Brody: Thank you and have a good night!
"Rivers Of Nihil", the 5th album by Rivers Of Nihil is out on 30th May 2025 by Metal Blade Records. You'll find it here: https://riversofnihil.bandcamp.com/album/rivers-of-nihil
Rivers Of Nihil are coming to Europe with the legendary Cynic and Beyond Creation and Daath. Check the dates here: https://www.riversofnihil.com/